Att tänka rätt när det gäller marknadsföring och att samtidigt lägga pengarna på rätt ställe kan vara svårt för både små och stora företag idag.

De stora företagen har svårt att hitta nya kunder eftersom en växande majoritet på internet blir allt mer reklammedvetna, men också för att gammal teknik håller på att dö ut: TV, Radio och den helt vanliga papperstidningen är på väg mot soptippen sedan länge tillbaka.

Eftersom de gamla kanalerna nu dör ut så försöker man fånga kunderna via internet men många misslyckas på grund av både kostnad och dålig respons – varför? Hur kan man göra smart reklam på internet, och vad är det en potentiell kund vill se?

Förtroende & kundrelation

Glöm “köp nu”, tänk långsiktigt.

Använder du dig av Facebook eller Instagram så vet du att folk ansluter sig till grupper, skriver till sina vänner och om sig själva dagligen. De är nätverk som byggs upp av social interaktion och relationer.

Idag skapar smarta företag kampanjer runt kundengagemang som t.ex. får kunden att utföra något för att få möjligheten att åka på en resa, vinna en produkt eller synas på deras hemsida – tja, det finns många exempel! Dessa företag gör självklart inte detta enbart för att vara snälla, utan använder detta kreativa sätt som en väg till att stärka bandet mellan dig som kund och deras varumärke.

Konsumenter vill idag ha en relation med ditt företag redan innan dom köper något.

Facebook och Googles annonsintäkter växer så det knakar och Facebook växer utan tvekan snabbast. Vi kan alltså fastställa att de stora företagen nu satsar på relationer & förtroende över allt annat. Ditt följarskap får ett värde. Direkt ROI blir därav lite mer sällsynt i denna form av marknadsföring – ditt mål är att bygga ett så stort följarskap som möjligt och få ut ditt budskap så långt det går – genom marknadsföring som går att relatera till, bra och unikt innehåll och välgenomtänkta produkter/tjänster.

 

Visste du att..

Facebook har idag över 2 miljarder aktiva användare jorden runt. Det betyder att du kan nå upp till ca 30% av jordens befolkning bara via Facebook och enkelt välja ut den målgrupp just du vill åt.

Varumärket är ditt allt

Vad står ditt företag för? Om det inte är tydligt redan vid första anblick på din hemsida eller social media så är det ett problem du måste ta tag i kvickt!

Du måste förmedla ditt budskap snabbt och direkt, helst under 7 sekunder – slösa inte på kundens tid! Tänk dig hur mycket annonser du ser varje dag. Om du hade satt dig och läst igenom varje annons ordentligt hade du nog inte gjort något annat än läst annonser.

Vad kan du erbjuda till din kund som du inte gör idag? Och nej, då menar jag självfallet inte dina produkter eller tjänster.

Du måste stå ut och vara unik – att blanda in i mängden är inte ett bra val på internet, därav är det viktigt att kunna erbjuda något som är “det lilla extra”. Det kan vara t.ex. något event du anhåller kostnadsfritt, skicka med en liten present vid kundens första köp eller erbjuda en kostnadsfri podcast någon gång då och då för att engagera dina “passiva” kundkretsar som sällan kommer tillbaka annars.

Nyckelordet är engagemang. Dina kunder måste vilja interagera med ditt företag, annars kommer du misslyckas. Social media styrs fullständigt av engagemang av olika dess slag: gillningar, kommentarer, taggningar, delningar och andra aktiva interaktioner.

Ge tillbaka till kunden på ett schysst sätt – det skall kännas trovärdigt och informativt, annars kan det kvitta!

Influencers och varumärkesspridning på social media

Influencing har blivit väldigt populärt och många av dom som jobbar med det tjänar mycket pengar på grund av deras stora följarskap som ser varje liten uppdatering dom lägger upp. På dagen, på natten – när som helst! Du hittar inte en närmare kommunikation med specifika målgrupper än med influencers.

Influencer

A person who has the power to influence many people, as through social media or traditional media:
Companies look for Facebook influencers who can promote their brand.

En influencer tjänar pengar genom att sponsra vissa företag via inlägg på sin Instagram, Facebook eller YouTube. I och med att följarskapet måste finnas kvar (det är ju trots allt en influencers mål – att ha ett stort följarskap som den kan kommunicera med) så står integritet högt på listan. Din produkt eller tjänst måste vara träffsäker med just det som influencern ofta skriver eller lägger upp bilder om.

Hur ska man tänka? Vem skall man välja som influencer för sitt varumärke?

Exempel: Influenceraren Johanna är ofta på gymmet. Hon har ett följarskap som gillar träningstips och hur man äter hälsosamt. Att försöka be Johanna att sponsra ett företag som säljer chips, godis och läsk kanske inte är det som ligger i hennes första intresse. Om Johanna går emot sin integritet och sponsrar ändå riskerar hon att förlora sitt förtroende och följarskap – självfallet är detta inte bra!

Försök att hitta influencers som passar din bransch och som kan vara en ordentlig kandidat för att sprida ditt budskap. Att få en bra relation med en influencer som tycker om ditt varumärke kan innebära en stor tillväxt i ditt egna följarskap. Be dom länka till dina sociala media i deras inlägg och ge dom t.ex. möjligheten att få en rabattkod dom kan sprida och få utdelning för varje sälj som inkommer från deras publik.

Se upp för låtsasföljare som drar ner värdet på din följarbas – så kallade “fejkprofiler”.

Eftersom influencers tjänar stora pengar så finns det även “fejkkonton” som med illegitima medel får tusentals (eller hundratusentals) robotföljare.

Resultatet av att bli sponsrad av ett fejkkonto är inget annat än negativt eftersom du får följare som aldrig kommer se, köpa eller bry sig det minsta om ditt företag och som klottrar upp din följarbas.

Har du för många låtsasföljare kan detta bidra till sämre ROI eftersom när du gör reklam till dina följare så gör du det även till låtsaskonton och detta kostar då pengar helt i onödan. Inte bra alls!

Tack för att du klarade dig igenom hela artikeln! Hoppas du lärt dig något nytt! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *